اخبار

AMD به دنبال تصاحب جایگاه اینتل در بازار سرورها است.

Puget Systems شرکت فعال در زمینه ساخت سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته، اطلاعات مربوط به دنیای سخت‌افزار در سال 2023 را مورد بررسی قرار داده و گزارش جالبی در ارتباط با سهم بازار پردازنده‌ها، کارت‌های گرافیک‌، تجهیزات ذخیره‌سازی و پلتفرم‌های مورد علاقه شرکت‌ها و کاربران منتشر کرده است. اطلاعات ارائه شده توسط این شرکت به این دلیل مهم است که به شکل سنتی به عنوان معیاری برای تشخیص این مسئله که چه شرکتی بیشترین سهم بازار در حوزه‌های مختلف را به خود اختصاص داده مورد توجه قرار دارد. در بخشی از این گزارش آماده است که رقابت بسیار سختی میان AMD و Intel برای تصاحب بازار سرورها و کامپیوترهای شخصی در جریان است.

داده‌های این نظرسنجی سخت‌افزاری، ما را کمی شگفت‌زده کرده است، زیرا انتظار داشتیم AMD را بهتر از آنچه واقعا به نظر می‌رسد، مشاهده کنیم. شکی نیست در سال‌های گذشته پردازنده‌های رایزن در برخی از حوزه‌ها عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌های اینتل داشته‌اند. در اکوسیستم کامپیوترهای شخصی، ای‌ام‌دی سال‌ها است با اینتل در رقابت است، اما آمار ارائه شده در این زمینه به موضوع دیگری اشاره دارند.

بازار رایانه‌های شخصی: AMD سهم خود را در برابر اینتل از دست داد

اگر به سه سال قبل یعنی سال 2021 میلادی باز گردیم و داده‌های منتشر شده توسط این شرکت را مورد بررسی قرار دهیم، مشاهده می‌کنیم که Ryzen 5000 مورد علاقه مشتریان در مقایسه با نسل یازدهم پردازنده‌های Core اینتل بود، اما در سال 2022 میلادی تراشه‌های نسل دوازدهم Alder Lake و معماری ترکیبی آن‌ها توانستند یکبار دیگر اینتل را به گزینه مورد علاقه مشتریان تبدیل کردند. در سال 2023 انتظار می‌رفت که Ryzen 7000 تاج و تخت را به AMD بازگرداند یا حداقل این موضوعی بود که انتظارش را داشتیم، اما واقعیت به گونه دیگری رقم خورد. به نظر می‌رسد کاربران رایانه‌های شخصی اینتل را به ای‌ام‌دی ترجیح می‌دهند. اکنون کارشناسان بر این باور هستند که ای‌ام‌دی قادر است با عرضه Ryzen 8000 یکبار دیگر کنترل بازار را به دست بگیرد. در سویی دیگر، اینتل در نظر دارد تغییراتی را در پردازنده‌های Core Ultra 2 بعدی خود اعمال کند و تصمیم گرفته است که تمرکزش را بیشتر بر کامپیوترهای شاخصی که گیمرها از آن استفاده می‌کنند، معطوف کند.

ای‌ام‌دی به دنبال تصاحب جایگاه اینتل در بازار سرورها است

اجازه دهید به سراغ اکوسیستم سرور برویم، جایی که برخلاف اتفاقاتی که در حوزه رایانه‌های شخصی رومیزی در حال رخ دادن است، ای‌ام‌دی مزیت‌های قابل توجهی نسبت به اینتل دارد. آماری که وب‌سایت فوق ارائه کرده، کمی ما را غافل‌گیر کرده است، زیرا به نظر می‌رسد در این حوزه شرکت ای‌ام‌دی در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. در شرایطی که ای‌ام‌دی در حوزه کامپیوترهای شخصی فاصله زیادی با اینتل دارد، اما در حوزه سرورها شرایط به گونه دیگری است. کاملا مشخص است که ای‌ام‌دی بر مبنای استراتژی‌های خاصی که دنبال کرده و به لطف پردازنده‌های رایزن، موفق شده است جایگاه خود در بازار سرور را ارتقا دهد. اما در حوزه کامپیوترهای شخصی هنوز این اینتل است که فاصله زیادی با رقیب دارد.

با استناد به داده‌های Puget Systems، سهم اینتل از این بازار و در زمان نگارش این مطلب به سختی به 10 درصد می‌رسد و در اوایل سال 2022 نیز سهم آن تنها 3 درصد بوده است. در بخشی از این گزارش، پردازنده‌های AMD Threadripper از مدل‌های Pro متمایز شده‌اند که منطقی است، زیرا هر کاربری قادر به خرید یک Threadripper عادی است، اما مدل‌های Pro عمدتا برای پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران حرفه‌ای طراحی شده‌اند و یافتن آن‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی درست به همان سختی پردازنده‌های زئون است.

این‌گونه به نظر می‌رسد که در اواسط سال 2022 میلادی، کاربران از خرید مدل Threadripper به سمت نسخه Pro حرکت کرده‌اند، اما از ماه نوامبر تصمیم گرفته‌اند یکبار دیگر به سراغ خرید مدل‌های پایه AMD بروند. با این‌حال، Puget Systems در گزارش خود آورده است که در مجموع، سهم بازار اینتل در بخش سرورها هیچ‌گاه فراتر از 30 درصد فراتر نرفته و در حال حاضر نزدیک به 10 درصد نیز کاهش پیدا کرده است. به بیان دقیق‌تر، از 10 پردازنده سرور، نزدیک به 9 عدد متعلق به برند ای‌ام‌دی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *